EROL AKYAVAŞ 'tan MÂNÂ GEREK, DAVA GEREKMEZ
Erol Akyavaş’ın çoğu ilk kez izleyiciyle buluşacak eserlerinden oluşan kişisel sergisi Mânâ
Gerek, Dava Gerekmez, 15 Aralık 2023 – 27 Ocak 2024 tarihleri arasında Galeri Nev
İstanbul’da gerçekleşiyor.
Akyavaş’ın üretiminin çeşitliliğini ve derinliğini farklı
dönemlerinden seçilen eser gruplarıyla sunan sergide, sanatçının ilham kaynaklarını,
evrensel dilini ve sanat yolculuğunun uğrak noktalarını detaylıca okumak mümkün olacak.
Batı dışı modernite arayışının en başarılı isimlerinden olan Akyavaş, İstanbul Güzel
Sanatlar Akademisi’nde Bedri Rahmi Eyüboğlu atölyesinde resimle tanışmış, daha sonra
Floransa Güzel Sanatlar Akademisi’nde Rönesans ustalarını öğrenmiş ve Paris’teyse André
Lhote ve Fernand Léger atölyelerinde çalışarak pratiğinin yanı sıra sanat kuramı alanındaki
perspektifini de geliştirmiştir. 1954’te New York’a giden sanatçı, 1955 yılından itibaren farklı
müze ve galerilerde birçok sergi açar, 1967’de ise Amerika’ya yerleşir. New York’ta geçirdiği
kimi sıkıntılı günlerde tasavvufun tutunduğu bir tür ip olduğunu söyleyen Akyavaş, önceleri
mimarlık eğitimi etkisiyle sıra dışı mimari perspektifli geometrik yapılı resimler yapsa da
1980’lerin başından itibaren İslam ve tasavvuf felsefesine göndermeler yapmaya başlar.
Sanat dilinde yerel ikonografik mirasın kaynakları, Doğu felsefesi ve mistisizmi, tasavvuf
gibi düşünce dünyaları ve sembolleri her zaman ön planda görülür. Yıllar boyu İstanbul ile
New York arasında yaşamanın getirdiği doğal bir sonuç olan Doğu-Batı senteziyle
sürdürdüğü hayatı ve çok fazla ilgi alanına sahip olması, onun düşünsel evreninde büyük
bir zenginlik ve çeşitlilik yaratır. Yazılar, semboller, renk arayışları, formel denemeler,
mimari unsurlar, ışık-gölge kullanımı, Doğu’nun ilahi ve ruhani derinliğiyle birleşerek
özgün bir dünyayı yansıtır. Modern Batı sanatının dilini kullanarak sanat serüvenine
başlayan sanatçının Doğu ve özellikle Sufi estetiğe duyduğu ilgiyle gelişen sanat üretiminde
kat ettiği tüm evreler, sanatında çok sesli bir ifade alanı oluşturarak izleyiciyle derin bağlar
kurar.
Akyavaş’ın sanatının ilgi alanı sadece mistisizm üzerine değil, aksine çok kültürlülüğün
insanlığa sunduğu tarihsel ve içsel bir birikim üzerine kurulmuştur. Orta Çağ kent
planlarından labirent ve kalelere, örülmüş duvarlardan hatlara, erotik figürlerden minimal
soyutlamalara, ikonalardan minyatürlere ve fermanlara uzanan evren, aslında Erol
Akyavaş’ın entelektüel ve estetik birikimlerinin yüzeye çıkışıdır. Bunca çeşitliliğe rağmen,
tüm sanatsal üretimini birbirine bağlayan veya bir arada tutan ortak bir görsel dil her zaman
mevcuttur.
Çağdaş sanatın diliyle tasavvuf felsefesinin düşüncesi ve sanatsal betimlemelerini bir arada
çözümleyen Akyavaş’ın yeni sergisi, çeşitli tematik ve biçimsel özellikleri üzerinden
gruplanan bir seçkide; “Kaligrafik Çalışmalar”, “Kentler”, “İkonalar”, “Sufi Soyutlamalar”,
“Modern Anlatımlar”, “Sürreal Peyzajlar” gibi çeşitli alt başlıklarla Galeri Nev İstanbul’da
buluşuyor.
Erol Akyavaş, Dark Side, 1967, tuval üzerine akrilik ve kolaj, 74 x 99 cm
Bor Sanat, Bor Holding'in sanat platformudur.