Bedri Rahmi Eyüboğlu, Sonsuz Yankı

Bedri Rahmi Eyüboğlu, Sonsuz Yankı

Dirimart, Türk sanat tarihinin önde gelen isimlerinden tutkulu bir
sanatçı, coşku dolu bir şair ve vizyoner bir sanat eğitimcisi olan Bedri
Rahmi Eyüboğlu’nun Sonsuz Yankı başlıklı sergisini gururla sunar.

Dirimart Dolapdere ve Pera’da üç ayrı mekânda izleyiciyle buluşan
sergi, Eyüboğlu’nun ürettiği her bir eserine sinmiş ölümsüz enerjisinin
kalıcı evrenine bir bakış sunuyor.
Usta bir hikâye anlatıcısı olan Eyüboğlu’nun eserleri, duyguların en
katıksız ve ilksel haliyle yoğrulmuştur; sanatsal pratiğinde kullanıp
benimsediği birbirinden farklı mecra ve üslup ise ruhundaki
deneyciliğin bir yansımasıdır. Sanatçının insan deneyiminin derinlerine
kök salmış temaları konu alan eserleri, kültürel sembolizmi ve sıradan
insanların yaşamlarını keşfe çıkarken, günümüzde hâlâ geçerli olan
bir sanat anlayışıyla bağlantılar kurar. Bu bakımdan, eserleri bize
çağdaşlığın kendi zamansal bağlamını nasıl aştığını, kuşaklar arasında
nasıl iletişim kurabildiğini ve zamana meydan okuyan evrensel duyguları
nasıl çağrıştırabildiğini hatırlatır.

Sergide yer alan seçki, Eyüboğlu’nun kariyerinin –sanatçı kişiliğinin
oluşmaya başladığı ilk yıllarından geleneksel motiflerle modernist
etkileri uyumlu bir biçimde harmanladığı eserlerine ve daha sonraki
soyut ve deneysel dönemine kadar– çeşitli uğraklarının panoramik
bir manzarasını sunmanın yanı sıra, sanatçının büyük ölçekli eserlerini
keşfetmek için benzersiz bir fırsat sunuyor. Sanatçının en bilinen
başyapıtlarının yanı sıra daha önce gün yüzüne çıkmamış eserlerine
de yer vererek izleyicileri Eyüboğlu’nun farklı yaratımları arasında
büyüleyici bir keşif yolculuğuna davet ediyor. Sanatçının duyguları ve
hikâyeleri başyapıtlara dönüştüren bir sanat simyacısı olduğuna dikkat
çekerek bizi dünyayı onun gözlerinden görmeye, yaratıcılığının halen
atmaya devam eden kalbini dinlemeye çağırıyor.
Serginin Dirimart Pera binasının 4. katında konumlanan birinci
kısmı, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun erken dönem üretimlerine
odaklanıyor ve onun Akademi’deki eğitim süreci ile üslubundaki
dönüşümleri belgeliyor. Seçki, Eyüboğlu’nun karakalem resimlerinden
otoportrelerine, portrelerinden nülerine ve ödüllü mezuniyet eseri
Hamam ile Kız Kaçırma gibi önemli eserlerine yer veriyor.
Serginin Dirimart Pera binasının –1. (eksi birinci) katında konumlanan
ikinci kısmı ise Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun 1930’lar ve 1970’ler arasında
ürettiği eserlerden oluşuyor. Sanatçının 1975 yılındaki vefatına kadar
yatağının başucunda duran Yavuz Geliyor Yavuz eseriyle açılan ve son
başyapıtı Mor Han’ı içeren seçki, Eyüboğlu’nun sanatsal gelişimine
ve farklı dönemlerde tekrarlarla ele aldığı temalara tanıklık etmeyi
mümkün kılıyor. Seçki, ayrıca, 1950’lere, Eyüboğlu’nun modernist
etkileri geleneksel Türk motiflerle harmanladığı dönem ile 1960’ların
başından itibaren renk ve doku üzerine giriştiği deneysel çalışmalarına
yoğunlaşıyor. Eyüboğlu’nun zamansız mitler gibi olan bu eserleri,
coğrafi sınırları aşarak farklı kültürlerde kendilerine yeni kimlikler
ediniyorlar. Sanatına kültürel kodların imgelemini katan sanatçının,
anayurdunun kültürel mozaiğiyle de derin bir bağlantı içerisinde
bulunuyorlar.

Serginin Dirimart Dolapdere’de gerçekleşen üçüncü ve son kısmı,
Eyüboğlu’nun 1950’ler ve 70’ler arasındaki üretimlerine yer verirken
onun sanatsal ifadesinin doruğa çıktığı büyük ölçekli eserlerindeki
ustalığı tanıklık etmek için de eşsiz bir fırsat sunuyor. Bu seçki,
sanatçının Ebabil Kuşu, Kuşlu Çocuk, Karagöz’ün Gemisi ve Mavi
Gezi Balığı gibi devasa yapıtlarına ayrılıyor. Ayrı bir bölümde
sanatçının Babatomi ve Öpücük serilerinden eserler de içeren seçki,
Eyüboğlu’nun kariyerinin birbirinden farklı yönlerine kapsamlı bir bakış
sunuyor.

Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun sanat yolculuğunun zamansız
koridorlarından gezinmeye sıcak bir davet olan Sonsuz Yankı, Dirimart
Dolapdere ve Pera’da 21 Ocak 2024 tarihine kadar ziyaret edilebilir.

 

 

Bor Sanat

Hakkımızda

Bor Sanat, Bor Holding'in sanat platformudur.


© Copyright 2023 Bor Sanat, Tüm Hakları Saklıdır.